تمامی سفارشات از شهرستان ارسال می شوند؛ جهت اطلاع از نحوه و زمان ارسال راهنمای خرید را مطالعه کنید

راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

بازدید: 1,387 بازدید
راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

قهوه از نوشیدنی‌های فوق العاده با خاصیت بالاست که ارزش غذایی زیادی دارد. استفاده از قهوه در محیط کار باعث می‌شود تا تمرکز بهتری روی کار خود داشته باشید و شدت خستگی که در هنگام کار را دارید به بهترین شکل ممکن برطرف کنید. اما یکی از مشکلات ما در استفاده از قهوه این است که شاید نتوانیم طعمی که از قهوه انتظار داریم را برای خود فراهم کنیم یا اینکه عموما بعد از ساخت قهوه با یک قهوه تلخ مواجه شویم. در این مقاله قصد داریم به راهنمای خرید قهوه ساز خوب بپردازیم و نکاتی که برای انتخاب بهترین دستگاه قهوه ساز باید به آن توجه داشته باشید را بررسی کنیم.

در نهایت به معرفی نحوه ساخت قهوه به روش‌های مختلف می‌پردازیم که به کمک آن می‌توانید به مرور با نحوه آماده سازی قهوه آشنا شده و قهوه‌ای خوش طعم و صد البته خوش عطر برای خود دم کنید.

تاریخچه‌ای از قهوه و دستگاه قهوه ساز

قهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است؛ این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از 70 کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند. دانه‌های قهوه خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

نخستین نشانه‌های پیدایش قهوه و تاریخچه قهوه در قرن یازدهم میلادی مشاهده شده است. آنطور که در منابع آمده است یک چوپان اتیوپیایی به نام کالدی(Kaldi) دیده است که گوسفندانش پس از خوردن برگ‌های یک درخت خاص، انرژی مضاعفی پیدا کرده‌اند! پس از مدتی مردم قبیله‌ی گالا(Galla) ابتدا میوه‌ی آن درخت را با روغن‌های حیوانی مخلوط کردند و متوجه افزایش انرژی خود شدند.

سال‌ها بعد یعنی در حدود قرن 12 میلادی برای اولین بار قهوه به شکل یک نوشیدنی در اتیوپی مصرف شد. به مرور فراگیر شدن قهوه آغاز شده و در نهایت به جایی رسید که به لطف تلاش‌های بازرگانان و مسافران اروپایی که به استانبول سفر می‌کردند قهوه به واسطه مصرف بالایی که در ترکیه داشته و این کشور نیز به مرکز تجارت نسبتا بزرگی تبدیل شده بود، در اروپا و به تدریج در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد.

راهنمای خرید قهوه ساز خوب

خرید قهوه ساز خوب و اینکه در زبان عامیانه قهوه ساز خوب چی بخرم یکی از سوالاتی است که همه افراد وقتی به دنبال خرید قهوه ساز هستند از خود خواهند پرسید. برای همین سریعا شروع به جستجو در گوگل می‌کنند تا تمامی نکاتی که باید برای خرید یک قهوه ساز خوب به آنها توجه کنند را به دست آورده و با برندهای معتبر قهوه ساز دستی و برقی آشنا شوند.

در این مقاله قصد داریم به راهنمای خرید قهوه ساز خوب، طرز استفاده از قهوه ساز، معرفی بهترین قهوه سازها همراه با قابلیت‌ها و کارایی که دارند و هر چیزی که برای خرید دستگاه قهوه ساز خوب با قیمت ارزان و مناسب به دنبال آن هستید بپردازیم.

پس اگر شما هم هوس خوردن یک فنجان قهوه کرده‌اید یا اینکه دنبال بهترین روش رفع خستگی در طول روز هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین دستگا‌ه‌های قهوه ساز و انواع قهوه محبوب در جهان را به شما معرفی کنیم.

نکاتی که هنگام خرید قهوه ساز باید در نظر بگیرید

قهوه یکی از نوشیدنی‌های با ارزش غذایی بسیار بالاست که طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد. در کشور ما ایران نیز روز به روز نوشیدن قهوه طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر تا به حال طعم قهوه اصیل را نچشیده‌اید و صرفا از قهوه‌های آماده نظیر نسکافه استفاده کرده‌اید، این را بدانید که وقتی یک بار طعم واقعی قهوه را بچشید شیفته آن خواهید شد، تا جایی که یک روز به دنبال راهنمای خرید قهوه ساز رفته و سعی می‌کنید بهترین قهوه ساز را برای آماده سازی سریع قهوه خریداری کنید.

در حال حاضر آماده‌سازی قهوه به روش‌های زیر مرسوم است:

  • قهوه به همراه شیر و شکر
  • کافی میکس، متشکل از قهوه آماده به همراه شیر خشک و شکر
  • کافه لاته، یکی از نوشیدنی‌های پایه قهوه به همراه شیر
  • کاپوچینو، اسپرسو به همراه شیر و کاکائو
  • ماکیاتو، اسپرسو به همراه شیر و گاهی شکر

حالا باید هر کدام از انواع قهوه که مایل به نوشیدن آن هستید را باید طوری در نظر بگیرید که دستگاه قهوه ساز مناسب برای ان را نیز انتخاب کنید.

coffee maker moka pot toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

شاید طعم اسپرسویی که از موکاپات‌ها به دست می‌آید با طعم اسپرسوسازهای برقی کاملا متفاوت باشد، و این نوع اسپرسو نیز مورد علاقه افراد بسیاری، مخصوصا آنهایی که به تلخی زیاد یا آنهایی که دوست دارند خوشان قهوه را آماده کنند، می‌باشد.

از بین قهوه سازهای موکاپات، برند بیالتی سال‌هاست که به واسطه فراوانی طرح و ایده های نو که در طراحی آن دارد، بازار کلی اسپرسوسازهای روگازی را در دست گرفته است. می‌توان گفت هیچ برندی توانایی رقابت با این تولید کننده ایتالیایی را ندارد. نتیجه کیفیت عالی ساخت، قهوه خروجی خوش عطر و طعمی است که به هیچ عنوان با قهوه خروجی موکاپات های دیگر مخصوصا برندهای چینی قابل مقایسه نیست.

نکات و فاکتور مهم قبل از خرید دستگاه قهوه ساز برقی

وجود بخش آسیاب کننده: یکی از مهمترین فاکتورهای خرید دستگاه قهوه ساز برقی خوب توجه به وجود یا عدم وجود آسیاب قهوه است. راستش را بخواهید یافتن قهوه های اصلی در ایران که درصد خلوص بالایی دارند کار مشکلی است. بنابراین، اگر دستگاه قهوه‌ساز شما توانایی آسیاب کردن دانه‌های قهوه را دارد، می‌توانید به راحتی قهوه خود را درون آن بریزید و با زدن تنها یک دکمه از نوشیندی خود لذت ببرید.

ظاهر دستگاه: یکی از مواردی که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود دستگاه قهوه ساز است که امروزه توسط مارک‌های مختلف در هر رنگ و اندازه طراحی و ساخته شده است و فقط شما باید یکی از انواع مدل قهوه سازهای برقی موجود در بازار را انتخاب کنید.

مخزن قهوه: این مخزن برای ریختن قهوه در آن طراحی شده است و معمولاً از محصولات فلزی یا پلاستیکی در محصولات با کیفیت ساخته می‌شود و در محصولاتی که از کیفیت پایینی برخوردارن از مخازن کاغذی برای ریختن قهوه در آنها استفاده می‌شود.

مخزن آب قهوه ساز برقی: اینکه می‌خواهید برای چند نفر قهوه درست کنید به ظرفیت مخزن آب دستگاه قهوه ساز شما بستگی دارد. در واقع اگر مخزن آب قهوه شما ظرفیت زیادی داشته باشد به راحتی می‌توانید چند فنجان قهوه خالص برای دوستان و خانواده خود درست کنید.

سیستم قطع اتوماتیک: وجود این عملکرد برای محصول مورد نظر باعث می شود دستگاه پس از تهیه قهوه یا حتی ریختن مقدار مناسبی از آن در فنجان و قوری و خاموش شدن کل سیستم، عملکرد دستگاه به طور کامل و خودکار متوقف شود.

قیمت قهوه ساز برقی: شما می توانید با هر بودجه‌ای که دارید یکی از این قهوه سازها را چه در خانه و چه در محل کار برای خود بخرید. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید دستگاه قهوه ساز برقی، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

معرفی قهوه‌های پر طرفدار

قهوه ترک(Turkich coffee): قهوه ترک به وسیله قهوه جوش‌های معمولی یا موکاپات روی شعله گاز آماده می‌شود، طعم این قهوه تلخ و غلیظ است و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان است.

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری(filter coffee): قهوه فرانسه برخلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب می‌شود. با دستگاه قهوه‌ساز و یا فرنچ پرس دم می‌شود، به صورتی که قهوه در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه‌های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس‌ها) مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می‌گردد.

قهوه اسپرسو(espresso): برای تهیه قهوه اسپرسو شما به ابزاری به نام موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز نیاز دارید. قهوه اسپرسو نرم‌تر از فرانسه و زبرتر از ترک آسیاب می‌شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می‌شود، به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می‌شه و عصاره قهوه به طور کامل خارج می‌گردد،اگر اسپرسو با دستگاه باکیفیت استفاده شود کف نازک و روشنی روی آن می بندد و فاقد لرد است.

انواع دستگاه های قهوه ساز برقی

قهوه سازهای بخار محور

عملکرد قهوه ساز بخار محور مشابه موکاپات است. آب که در مخزن عایق دستگاه به جوش می‌آید تبدیل به بخار می‌شود و آب با فشار بالا به درون مخزن قهوه وارد می‌شود. ایراد اساسی این قهوه سازها فشار پایین در حد 1.5 بار آنها است در حالی که برای تولید اسپرسو مطلوب فشار 9 بار مناسب است.

قهوه سازهای اهرمی

در قهوه ساز اهرمی برای گرفتن یک شات قهوه به قدرت فیزیکی اهرم نیاز است. دو نوع از این قهوه سازها وجود دارد:

  1. دستی: دستگاه دستی را می توان از حالت افقی اهرم آن تشخیص داد. در این قهوه سازها با بالا رفتن اهرم، آب گرم برای خیس کردن قهوه به محفظه دم کردن دستگاه هدایت می‌شود. در این دستگاه‌ها می‌توان به وسیله اهرم میزان جریان و فشار آب را کنترل کرد.
  2. فنری: در این قهوه ساز، وقتی فنر آزاد است جهت اهرم رو به بالا قرار دارد. پایین آوردن اهرم باعث جمع شدن فنر و بالا رفتن پیستون‌های دستگاه می‌شود. با بالا رفتن پیستون‌ها آب به داخل محفظه دم کشیدن دستگاه هدایت می‌شود. مجددا با بازگشت فنر به حالت اولیه، اهرم بالا می‌آید و این عمل باعث فشار آب توسط پیستون به سمت پایین و استخراج اسپرسو می شود.

استفاده از این دستگاه‌ها دیگر چندان مرسوم نیست. تهیه اسپرسو با این قهوه سازها سخت است زیرا به تلاش فیزیکی و درک چگونگی کنترل متغیرها نیازمند هستیم.

قهوه سازهای پمپی

این نوع از قهوه سازها از دهه 60 میلادی در بازار عرضه شدند. در این دستگاهها برای هدایت آب گرم شده به درون محفظه دم کشیدن و بستر قهوه، از پمپ الکتریکی استفاده می‌شود. فشار بالای آب به وسیله پمپ الکتریکی ایجاد می شود.

سه گروه از دستگاه‌های پمپی در بازار موجود است:

  • نیمه اتوماتیک: این نوع از قهوه سازها دما و فشار آب تنظیم شده است. در کار با این دستگاه‌ها آسیاب کردن دانه‌های قهوه ، فشردن و تمپ قهوه و کنترل زمان عصاره‌گیری از وظایف شماست. در این دستگاه شما باید میزان شات‌ها را تنظیم کنید.
  • اتوماتیک: در این قهوه سازها جریان آب به صورت اتوماتیک به اندازه میزان شات تنظیم می شود. تنها تفاوت این قهوه سازها یا نوع نیمه اتوماتیک آنها همین است. این دستگاه با در نظر گرفتن گنجایش آنها برای کافی شاپ‌های کوچک مناسب است.
  • تمام اتوماتیک: این قهوه سازها تمام فرایندها برای تهیه قهوه را انجام می‌دهند. دانه‌های قهوه را در داخل دستگاه قرار دهید. با هر بار فشار دادن دکمه دستگاه یک شات اسپرسو بگیرید.

اجزای اسپرسو ساز برقی

  • پمپ آب در اسپرسو ساز: انتقال آب با فشار مناسب به محفظه قهوه‌ی دستگاه قهوه ساز وظیفه پمپ است. در اکثر دستگاه‌ها از پمپ الکتریکی استفاده می‌شود. اما در برخی از دستگاه‌ها، پمپ‌های دیگری مانند پمپ‌های دستی بکار برده می‌شود. اسپرسو سازهای با پمپ الکتریکی حرفه‌ای تر هستند.
  • بویلر در اسپرسو ساز: همه اسپرسو ساز ها قسمتی به نام بویلر یا دیگ بخار دارند. وظیفه این قسمت افزایش دمای آب است و نباید بخار اضافی تولید کند.
  • ترموبلاک در اسپرسو ساز: ترموبلاک، نوعی جوش آور است که دمای آب را به حد دمای ایده آل (تقریباً ۹۰ درجه سانتی گراد) از طریق پمپ بالا میبرد. برای تهیه کف کردن شیر نیز می‌توانیم از برخی از قهوه سازهای حاوی سیستم ترموبلاک استفاده کنیم که نیاز به حرارت تقریباً ۱۲۰ درجه دارند.
  • پرتافیلتر در اسپرسو ساز: پرتافیلتر قسمت متحرک قهوه ساز است که درون آن سبد قرار می‌گیرد. پودر قهوه درون سبد آن ریخته می‌شود. معمولا پرتافیلترها دارای یک دسته پلاستیکی یا چوبی هستند.
  • هد گروپ در اسپرسو ساز: به محفظه‌ای که آب با فشار وارد آن می‌شود و پرتافیلتر درون آن قرار میگیرد هد گروپ گویند. اکثر قهوه سازهای خانگی دارای یک هد گروپ هستند؛ اما نمونه‌های صنعتی آن‌ها از یک تا شش هد گروپ بسته به ظرفیت خود دارند.
  • آسیاب قهوه اسپرسو ساز: خیلی از افراد معتقدند که از قهوه‌ی تازه آسیاب شده اسپرسو بهتری می‌توان تهیه کرد. تنها برخی از قهوه سازهای بازار از این قابلیت برخوردار هستند. قهوه سازهای با قابلیت آسیاب قهوه قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارند.
  • فیلتر آب اسپرسو ساز: قهوه سازهایی که مجهز به فیلتر آب هستند، کمترین تغییر را در طعم و عطر قهوه ایجاد می‌کنند. بنابراین داشتن این قابلیت یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.
  • صفحه گرم نگهدارنده اسپرسو ساز: با این قابلیت پس از آماده شدن، قهوه برای مدتی بر روی صفحه قهوه ساز گرم بماند. بنابراین داشتن این قابلیت یک مزیت مورد نیاز برای کافه‌ها محسوب می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید قهوه ساز

  • بودجه برای خرید قهوه ساز اولین معیاری که طیف انتخاب های شما را محدود می کند. با در نظر گرفتن قدرت خرید خود حداکثر هزینه‌ای را که می‌توانید برای یک خرید مناسب پرداخت کنید، تعیین کنید.
  • توان قهوه ساز، توان موتور قهوه ساز تاثیر بسیار زیادی در کیفیت قهوه و کرمایی (لایه خامه‌ای از روغن قهوه) دارد.
  • عملکرد قهوه ساز مورد نیاز خود را از همه جوانب بررسی کنید. هدف خود را از تهیه قهوه ساز مشخص کنید، برای مثال تهیه قهوه در خانه، استفاده در محل کار، مسافرت و… تا به اینجا با توجه به نیاز و اهداف خود از خرید و همچنین در نظر گرفتن قدرت خرید خود انتخاب‌های موجود را دسته بندی کنید.
  • انتخاب درست برند قهوه ساز که از بهترین برندهای مطرح که از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار هستند. از برندهای مطرح موجود در بازار ایران می‌توان به برند های دلونگی، فیلیپس، نوا، مباشی و… اشاره کرد.
  • جنس بدنه قهوه ساز جنس بدنه یک قهوه ساز تعیین کننده کیفیت دستگاه و طول عمر آن است. همچنین این فاکتور در بهداشت قهوه تولید شده نیز موثر است.

معرفی و راهنمای خرید قهوه ساز خانگی +قیمت

تا اینجای این آموزش به معرفی روش های مختلف برای ساخت قهوه خوش طعم با استفاده از دستگاه قهوه جوش و دستگاه قهوه ساز پرداختیم. حال برای اینکه انتخاب خوبی در خرید بهترین قهوه ساز داشته باشید به راهنمای خرید قهوه ساز خانگی از بهترین برندهای قهوه ساز در دنیا می‌پردازیم. در صورتی که به دنبال خرید دستگاه قهوه ساز ارزان قیمت و مناسب برای خود هستید می‌توانید یکی از محصولات پیشنهادی زیر را انتخاب کرده و خریداری کنید.

طرز استفاده از قهوه ساز دستی موکاپات

یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه استفاده از قهوه ساز موکاپات یا قهوه جوش روگازی می‌باشد. ساخت قهوه به صورت اسپرسو پرطرفدارتین نوع آن با این دستگاه‌های قهوه جوش روگازی است که در این بخش با آموزش طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات می‌پردازیم. قبل از اینکه دست به کار شوید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • قهوه اسپرسو معمولا در فنجان‌های ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متری سرو می‌شود.
  • برای درست کردن قهوه اسپرسو از ترکیب دانه‌های عربیکا و ربوستا استفاده کنید.
  • مواظب باشید قهوه اسپرسو روی حرارت قل نزند و نجوشد، چرا که باعث تلخ شدن قهوه خواهد شد.
  • قهوه اسپرسویی که برای بار اول در موکاپات درست می‌کنید را دور بریزید و استفاده نکنید.
  • فنجان‌های سرو اسپرسو را از قبل گرم کنید، زیرا این قهوه نسبت به تغییر دما حساس است.
  • آب مخزن موکاپات را قبل از بستن دستگاه می‌توانید به جوش آورده، سپس سبد را در جای خود قرار دهید و دستگاه را ببندید.

برای تهیه قهوه اسپرسو از دستگاه اسپرسوساز اجاقی(روگازی) به نام موکاپات(Moka pot) استفاده می‌شود که از سه بخش مخزن آب، مخزن قهوه و سبد فیلتری تشکیل شده است. قهوه در سبد ریخته شده و مخزن قهوه نیز دارای یک فیلتر است که در نهایت به مخزن آب پیچیده و متصل می‌شود. با قرار گرفتن موکاپات بر روی حرارت، آب درون مخزن شروع به جوشیدن کرده و بخار ایجاد می‌کند. فشار بخار ایجاد شده در مخزن، نیروی لازم برای عبور آب جوش از میان فیلتر‌ها و پودر قهوه را فراهم کرده و در نتیجه قهوه وارد مخزن بالایی می‌شود.

moka pot coffee maker - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

ابتدا مشابه تصویر زیر مخزن آب موکاپات را زیر شیر آب پر کنید و مراقب باشید سطح آب از شیر فشار بالاتر نرود، چون در غیر این صورت بخار لازم در دستگاه تولید نشده و قهوه طعم مطلوبی نخواهد داشت.

how make coffe moka pot step one toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

سپس سبد را روی مخزن آب قرار داده و دانه‌های قهوه را به صورتی آسیاب کنید که پودر آن زیاد نرم نشود. اگر دانه‌های قهوه بیش از اندازه آسیاب شود، طعم قهوه به تلخی می‌شود. همچنین پودر قهوه از سوراخ‌های سبد عبور کرده و وارد مخزن آب پایینی می‌شود. سپس پودر قهوه را درون سبد بریزید.

how make coffe moka pot step two toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

دقت کنید که، قهوه اضافه‌ روی لبه سبد را پاک کنید تا سطح قهوه درون سبد صاف و در یک سطح قرار گیرد، همچنین از فشار دادن آن بپرهیزید. حال قسمت بالای موکاپات را مشابه تصویر زیر روی قسمت پایینی بپیچانید تا کاملا سفت شود.

how make coffe moka pot step tree toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

سپس دستگاه قهوه جوش موکاپات را روی حرارت ملایم و شعله‌ای قرار دهید که فقط کف آن را در برگیرد. طوری که همه حرارت در زیر دستگاه متمرکز باشد و کناره‌های آن به صورت مستقیم حرارت نبینند. حرارت را ملایم کنید تا قهوه نسوزد. زمانی که قهوه آماده شود، از ستون عمودی وسط دستگاه با صدای سوت مانندی خارج می‌شود. قهوه باید به آرامی خارج شود، بنابراین اگر شعله زیاد بود آن را کمتر کنید.

how make coffe moka pot step four toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

وقتی سر نازل شروع به کف کردن می‌کند، نشان از آماده شدن قهوه دارد که در این زمان برای جلوگیری از سوختن قهوه باید بلافاصله حرارت را خاموش کنید.

how make coffe moka pot step final toptarin - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

حال قهوه جوش شما آماده است، آن را در فنجان ریخته و حالش را ببرید. اگر این بار اولی بود که قهوه اسپرسو با موکاپ تهیه کردید و به طعم دلخواه خود نرسیدید نگران نباشید؛ چرا که قهوه اسپرسو با موکاپات یک نوع نوشیدنی خیلی تلخ و رقیق با چربی قهوه نسبتا کم بوده و تهیه آن روشی کاملا دستی است که با صرف حوصله، تمرین و تجربه باید به طعم دلخواه اسپرسوی خود دست یابید.

طرز تهیه قهوه ترک

اگر به دنبال خلاقیت در نوشیدن قهوه هستید، پیشنهاد می‌کنیم قهوه ترک را به سبک مردم کشور ترکیه برای یک بار هم که شده تجربه کنید، چرا که هر چه باشد محبوبیت این روزهای قهوه و راه یافتن آن به اروپا به شهر استانبول برمی‌گردد. چیزهایی که برای تهیه قهوه ترک به سبک ترک‌ها نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  1. یک قوری قهوه جوش ترکی(جذوه)
  2. شکر
  3. قهوه ترک و یا پودر قهوه ترک؛ اگر دانه‌های قهوه را خریداری کرده‌اید، باید آن را برشته کنید و سپس کامل به صورت یک دست پودر کنید.

ابتدا به اندازه‌ای که هوس قهوه کرده‌اید آب سرد(به ازای هر نفر یک فنجان) را درون جذوه بریزید. سپس قهوه جوشِ پر از آب را روی اجاق گاز قرار داده و حرارت گاز را ملایم و گاها رو به بالا کنید تا زمانی که آب به جوش بیاید.

how to make turkish coffee - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

حال زیر گاز را ملایم کنید و به ازای هر فنجان 1 تا 2 قاشق چای خوری پر و یا 1 قاشق غذاخوری قهوه ترک اضافه کنید. پس از اضافه کردن قهوه آن را به منظور جلوگیری از گلوله گلوله شدن قهوه هم نزنید، اجازه دهید تا قهوه با همان آب داغ خود در آب پخش و در سطح آب شناور شود.

بعد از 1 الی 2 دقیقه شکر را اضافه کرده و این بار هم قهوه را هم نزنید، تا شکر به خوبی حل شود. در این مرحله می‌توانید حرارت گاز را کمی بیشتر کنید تا روند حل شدن شکر سریع‌تر باشد. در نهایت بعد از 3 تا 4 دقیقه قهوه را با این حرارت رها کنید.

how to make turkish coffee suger - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

بعد از اینکه کمی حرارت دید و آب به اندازه کافی گرم شد، شکر حل می شود؛ حالا با قاشق چند بار قهوه را هم بزنید و سپس حرارت گاز را کم کنید. بعد از چند دقیقه می‌بینید که کف روی قهوه را خواهد گرفت، برای اینکه کف به اندازه کافی ایجاد شود، قاشق خود را از قهوه جوش خارج کنید.

how to make turkish coffee bolb 214x300 - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

زمانی که اولین حباب را روی کف قهوه خود دیدید، حرارت را کمتر کنید یا اینکه قهوه جوش را از حرارت مستقیم دور کنید. چرا که این کار باعث جلوگیری از تلخ شدن قهوه خواهد شد. فراموش نکنید که قهوه نباید زیاد جوش بخورد.

در این مرحله نباید اجازه دهید که قهوه به سرعت بجوشد. اگر قهوه سریع بجوشد، کف و طعم ناب قهوه را از دست خواهید داد. مهم‌ترین نکته که در تهیه قهوه ترک باید به آن توجه کنید این است که هر چقدر غلظت کف قهوه شما بیشتر باشد طعم بهتری خواهد داشت.

بعد از اینکه کف روی قهوه بالا آمد به آرامی کف قهوه را با قشق بردارید و داخل فنجان قهوه خوری بریزید. دقت کنید که همه فنجان ها به یک اندازه کف داشته باشند.

در نهایت دوباره قهوه جوش را روی حرارت قرار دهید تا به مدت 10 تا 15 ثانیه دیگر روی گاز بجوشد. سپس فنجان حاوی کف قهوه را با قهوه پر کنید.

how to make turkish coffee end - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

در نهایت قهوه شما آماده سرو کردن است. آن را نوش جان کرده و از آن لذت ببرید. البته اگر به دنبال طعم بهتر قهوه و آماده سازی بهتر آن هستید، می‌توانید به جای جوشاندن در شعله مستقیم آن را روی ماسه داغ نیز بجوشانید. برای این کار کافی است تا شرایطی دقیقا مشابه تصویر زیر را برای جوشاندن فراهم کنید که صرفا به یک سینی و به اندازه کافی ماسه نیاز دارید.

turkish coffee - راهنمای خرید یک قهوه ساز خوب

طرز استفاده از قهوه ساز اتوماتیک

به صورت کلی کار با دستگاه‌های قهوه ساز کار چنان شاقی نیست و خیلی سریع می‌توانید قهوه خود را آماده کنید. اما تنها چیزی که شاید به یادگیری آن نیاز داشته باشید چند دست فوت و فن کوزه‌گری است تا قهوه‌ای خوش طعم‌تر داشته باشید.

دسته بندی راهنمای خرید
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرامی مرزکالا
پشتیبانی آنلاین مرزکالا
ارسال پیام از طریق واتساپ
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت